Interessante ondernemingen vinden voor participatie en advies

Laat je kennis en ervaring renderen

Interessante ondernemingen vinden voor participatie en advies

Laat je kennis en ervaring renderen

Introductie

Hoe kun je je bestaande kennis het best inzetten? Als je genoeg financiële vrijheid hebt, kun je startups en kleinere ondernemingen gaan helpen met jouw kennis en ervaring. Oftewel advies geven. Vaak is zo’n een adviesrol gelijk een eerste stap naar de mogelijkheid tot participatie. Want aan de ene kant ben je zelf waarschijnlijk niet op zoek naar een consultancy-rol, en aan de andere kant kan een kleine onderneming het geld beter gebruiken dan jou voor je dure kennis betalen.

Oftewel, zolang je het volledige gratis wilt doen is er geen probleem. Maar als je ook graag wilt meeprofiteren van de kennis en ervaring die je brengt, dan is een vorm van vergoeding wel gewenst. In de verschillende vormen van vergoeding duiken we in een aantal veelvoorkomende vormen om waarde te halen uit je advies.

Maar hoe kom je nu in contact met nieuwe bedrijven? In dit artikel duiken we in een aantal manieren, variërend van passief tot actief, om dit voor elkaar te krijgen.

Via een Social Network profiel

Een van de makkelijkste manieren is om jezelf publiek bekend te maken als adviseur en (angel) investeerder op social networks. En dan voornamelijk netwerken waar bedrijven zoeken naar nieuwe contacten. De belangrijkste zijn:

  • LinkedIn. Het bekendste social network als het om zakelijke contacten gaat. Zet hier “investeerder” in je titel en je beschrijving, en aanbiedingen zullen je kant opkomen.

  • AngelList. AngelList is een social netwerk dat zich specifiek richt op ondernemingen, ondernemers en investeerders. Er worden hier verbindingen gelegd, maar ook wordt er geld opgehaald.

Via investeerdersnetwerken

Er zijn verschillende initiatieven om investeerders bij elkaar te brengen en deze te koppelen aan ondernemers die op zoek zijn naar kennis en/of kapitaal.

Degene die ik even wil uitlichten:

  • De Investeerdersclub. Een leuke club van vermogende mannen en vrouwen voor het vinden van leuke ondernemingen. Zoals op de website staat: “het meest informele netwerk van investeerders in Nederland”. Als je lid bent van De Investeerdersclub kun je aanschuiven bij de zogenaamde “Coffee Tea & Investment” en “Bier Bitterballen & Investment” events. Dat zijn heel laagdrempelige ontmoetingen tussen ondernemers en investeerders, waar investeerders voornamelijk de ondernemer verder op weg helpen. Dit is een uitstekende kans om een adviesrol te verkrijgen bij interessante ondernemers.

Via private banking

In Nederland kennen we een aantal informele manieren om in contact te treden met ondernemers op zoek naar kapitaal en kennis. Een aantal hiervan worden door banken georganiseerd voor haar eigen vermogende klanten. De meest bekende hiervan zijn:

  • LIFT. Een online platform van de ING Bank voor haar vermogende klanten om interessante ondernemingen te scouten.
  • Rabobank - Money Meets Ideas. Een platform van de Rabobank voor vermogende klanten. Money Meets Ideas organiseert regelmatig bijeenkomsten waarbij informal investors ondernemers ontmoeten die op zoek zijn naar risicodragend kapitaal en expertise.
  • ABN AMRO- Informal Investment Services. Ook ABN AMRO biedt haar vermogende klanten een kans om in contact te treden met ondernemers die op zoek zijn naar kapitaal.

Via een accelerator of scale-up programma

In Nederland kennen we een flink aantal acceleratorprogramma’s. In zo’n programma worden ondernemers begeleid om hun onderneming zo snel mogelijk van idee naar realiteit te brengen. Dit gaat vaak per batch. Oftewel, elke periode komen er nieuwe ondernemingen in het programma en moeten de oude het vanaf dat moment zelf doen.

De verschillende accelerators in Nederland hebben meestal een pool van mentoren aan zich gebonden die de ondernemingen verder proberen te helpen. Hierbij vergroot je je kansen als je specifieke (zeldzame) kennis hebt die ook past in het straatje van de ondernemingen in de batch.

Daarnaast is er aan het einde van een batch dikwijls een moment waarop de ondernemers hun progressie mogen laten zien aan potentiële investeerders. Hier heb je ook de kans om verder in gesprek te raken.

Een kleine greep uit programma’s in Nederland:

  • YES!Delft (Delft). Een incubator gelieerd aan de TU Delft die zich richt op technologische startups.
  • Startupbootcamp (Amsterdam). Een wereldwijde accelerator met gerichte batches op specifieke markten.
  • rockstart (Amsterdam). Een accelerator gericht op specifieke verticals.

Let op: De meeste van deze programma’s hebben een bedrijfsmodel waarbij ze een verplichte participatie in de ondernemingen in hun batch krijgen. Soms maken de voorwaarden hiervan het moeilijk om vervolginvesteringen aan te trekken voor reële valuaties. Probeer dus van te voren goed na te denken of de bedrijven waar je advies gaat geven, ook later een interessante mogelijkheid tot participatie kunnen bieden.

Zelf zoeken

Veel mooie bedrijven draaien eigen best goed, en zoeken niet naar investeerders, en zitten dus ook niet in een programma. Die zul je op deze manier niet gaan tegenkomen, terwijl ze misschien wel het meest interessant voor je kunnen zijn.

Natuurlijk is zelf op zoek gaan de meest tijdrovende methode. De match met je interesses en de kwaliteit is daarentegen waarschijnlijk wel het hoogst.

Neem “gewoon” contact op met ondernemingen die je (online en offline) tegenkomt die perfect in je straatje passen, waar je iets aan kunt bijdragen, en die voor jou de juiste grootte hebben.

Conclusie

De kwaliteit van de ondernemingen die je onder ogen krijgt zal sterk afhankelijk zijn van de methode die je kiest. Zoals je je kunt voorstellen, is de diversiteit van de ondernemers die je vinden via je social network profiel groot. Bij veel van de andere manieren kun je er al vanuit gaan dat er een voorselectie is geweest waarbij de kwaliteit en realiteit van een pitch is bekeken. Dat heeft ook een nadeel. Er worden ook ondernemers uitgefilterd die juist wel goed bij jou passen, maar nog niet ver genoeg zijn.

Heb je extra toevoegingen? Meld ze bij ons aan!

comments powered by Disqus